Apycom jQuery Menus



STRONG NATURE Zelená káva



Kávovník je nízkorastúci ker alebo strom. Jeho zrelé, červené plody sú bobule, ktoré sa oberajú ručne alebo strojom. Sušia ich na slnku po dobu niekoľkých týždňov, kým vonkajšie obaly uschnú, roztrhnú sa a uvolnia sa z nich všeobecne známe kávové zrnká. Tieto kávové zrnká sa volajú zelená káva.

Kým sa zelená káva dostane do šálky vo forme nápoja, prechádza procesom praženia. Zelenú kávu pražia niekoľko minút na vysokej teplote. Vďaka praženiu získa káva lahodnú chuť a vôňu.

Na druhej strane, praženie je zodpovedné za to, že v zrnkách kávy sa zničí niekoľko aktívnych zložiek, ktoré majú na naše zdravie blahodarný účinok a v zelenej káve sú ešte prítomné. Medzi takéto aktívne zložky patria aj chlorogénové kyseliny. Chlorogénové kyseliny sú také organické kyseliny, ktoré sú v menších množstvách prítomné aj v bežne konzumovaných druhoch ovocia, napríklad v 200 g čerešní je ich 94 – 520 mg, v 200 g sliviek 136 – 1 100 mg. Chlorogénové kyseliny tvoria 5,5 – 8,0 % sušiny zelenej kávy Arabica a až 7,0 – 10,0 % sušiny Robusta. Pri pražení sa zničí až 70 % tohto množstva.

O pozitívnych účinkoch chlorogénových kyselín na ľudský organizmus sa v ostatnom desaťročí publikovalo niekoľko desiatok štúdií a odborných článkov. Tie najdôležitejšie sa zaoberajú vplyvom chlorogénových kyselín na vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Dokázalo sa, že chlorogénové kyseliny vo veľkej miere znižujú vstrebávanie glukózy do buniek tenkého čreva. Štúdie odkryli aj tú skutočnosť, že dlhodobé užívanie rastlinných výťažkov s obsahom vyššieho množstva chlorogénových kyselín vedie k znižovania hmotnosti tela.

Svetová zdravotnícka organizícia (WHO) opisuje obezitu ako „epidémiu 21. storočia”. Analýza údajov o obezite ukázala, že 23,2 % celkovej populácie, staršej ako 20 rokov má nadváhu a 9,9 % celkovej populácie trpí obezitou. Obezita znamená nadmerné množstvo tuku v tele.

Dnešný človek prijme so stravou viac kalórií, ako je schopný spáliť, vydať zo seba. Množstvo kalórií, prijatých stravou je v prvom rade súvisí s obsahom cukrov v našej strave, najmä preto, lebo náš jedálniček v 21. storočí obsahuje oveľa viac cukrov, ako by sme potrebovali. Nemyslime teraz na jednoduchú glukózu a fruktózu zo zelenín a ovocia, ani na repný alebo trstinový cukor, používaný ako sladidlo v „kuchyni”, ale na škrob. Je vo veľkom množstve prítomný v chlebe, pečívách, cestovinách, v ryži a v zemiakoch. Škrob je dlhý reťazec molekúl glukózy, ktorý sa počas trávenia rozštiepi na množstvo samostaných molekúl glukózy. Glukóza a fruktóza, či už získaná priamo z ovocia a zeleniny, alebo rozštiepením repného cukru alebo škrobu v tráviacom procese sa vstrebáva do organizmu v tenkom čreve. V závislosti od nášho životného štýlu, časť vstrebanej glukózy náš organizmus využije ako zdruj energie a zvyšok po komplikovaných fyziologických procesoch premieňa na tuky a zabuduje ich ako zásobný zdroj energie do tukového tkaniva. A my priberáme !

Prvé následky priberania, že už naše telo nevnímame také pekné a atraktívne, ako predtým. Náš pohyb sa stáva ťažkopádny, pociťujeme bolesti v kĺboch lebo naše kĺby trpia od nadváhy a onedlho sa môžu objaviť srdcovo-cievne ochorenia, prípadne aj cukrovka.

Na rozdieľ od mnohých zákerných chorôb, ktoré napádajú organizmus bez vonkajších a vnútorných známok, ešte šťastie, že nadváha a obezita má rukolapné symptómy. Však každá/každý z nás má doma váhy a meter. Na nadváhu a obezitu je možné a aj potrebné okamžite reagovať.

Hovorí sa, že stolička je bezpečná, ak stojí na štyroch nohách. Aj na prevenciu nadváhy a liečbu obezity máme k dispozícii štyri spôsoby: zmena výživy, zmena životosprávy, cvičenie a aktívny pohyb a užívanie špeciálnych výživových doplnkov alebo liekov. Najbezpečnejšie dosiahneme náš cieľ súčasným využitím všetkých štyroch spôsobov. Prejdime teraz na súvislosti medzi zelenou kávou, chlorogénovými kyselinami a chudnutím. V predchádzajúcich odsekoch sme konštatovali, že zelená káva obsahuje mimoriadne veľké množstvo chlorogénových kyselín. Vedecké práce dokazujú, že chlorogénové kyseliny znižujú vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Pretože naša strava obsahuje oveľa väčšie množstvo glukózy ako by to náš organizmus potreboval, organizmus nadbytočnú glukózu premieňa na tuky, ktoré ukladá v tukovom tkanive a my začíname priberať. Na prevenciu nadváhy a chudnutie sa nám ponúka riešenie, že pomocou chlorogénových kyselín znížime množstvo vstrebávanej glukózy. Nakoľko zelená káva obsahuje veľké množstvo chlorogénových kyselín, tieto môžeme získať zo zelenej kávy. Na základe tejto jednoduchej a logickej úvahy vznikli výživové doplnky, ktoré sú vyrábané z výťažku zo zelenej kávy. Výťažok, získaný úplne prirodzenou cestou z bezkofeínovej zelenej kávy, v prvom rade z druhu Coffea canephora robusta, môže obsahovať chlorogénové kyseliny v množstve až 40 – 50 %. Tento výťažok sa užíva 20 – 30 minút pred raňajkami alebo hlavným jedlom dňa. Aktívne molekuly chlorogénových kyselín sa dostanú do tenkého čreva a tu na niekoľko hodín „uzatvoria” kanáliky, cez ktoré sa molekuly glukózy z potravy vstrebávajú do buniek tenkého čreva a odtiaľ do krvného obehu. Ak sa výťažok zo zelenej kávy užíva pravidelne denne po dobu 2 – 3 mesiacov, v organizme by mohol vzniknúť nedostatok glukózy a energie, ale tento stav nenastane, lebo organizmus zmobilizuje svoje zásoby a postupným odbúravaním uložených tukov zabezpečuje potrebné množstvo energie.

Vedecké štúdie dokazujú, že osoby trpiace obezitou, ktoré 2 mesiace užívali výživový doplnok vyrobený z výťažku zo zelenej kávy schudli v priemere o 5,7 % svojej pôvodnej váhy, čo v priemere znamenalo úbytok váhy o 5 kg. Toto schudnutie sa prejavilo na úbytku tukových rezerv. Tieto osoby sa naďalej stravovali previdelene a plnohodnotne, preto nedošlo u nich k úbytku svalovej ani kostnej hmoty. Chlorogénové kyselny znižovali výlučne len vstrebávanie glukózy a neovplyvňovali vstrebávanie hodnotných vitamínov, minerálnych látok, aminokyselín a mastných kyselín. Nedostavil sa ani jo-jo efekt.